Volkswagen Beetle

21 december 2017

De eenvoudige Volkswagen Beetle is wereldwijd de langstlopende en meest geproduceerde auto van een enkel ontwerp. Ontworpen door Porsche in 1934 (hoewel de ontwerpen pas in 1938 werden voltooid) met Hitlers eisen voor een goedkope, eenvoudige auto die in massa kon worden geproduceerd voor het nieuwe wegennet van zijn land. De eerste Volkswagen Kever verliet de fabriek op 26 mei 1938.

Ondanks dat het een in Duitsland ontworpen auto is, werd het in feite al vele jaren in Brazilië geproduceerd. De productie in Brazilië eindigde in 1986, begon opnieuw in 1993 en ging door tot 1996. In 2002 waren meer dan 21 miljoen Type 1 Volkswagens (Kevers) geproduceerd, maar de jaarlijkse productie was in 2003 drastisch gedaald dat Volkswagen het einde van de productie aankondigde in Juni 2003. De laatste Volkwagen Kever rolde van de productielijn in Mexico op 30 juli 2003.

Als gevolg van het feit dat 22% van het totale aantal gemaakte kevers werd gefabriceerd in Zuid-Amerika, en dat Peru nog niet hetzelfde 'throw away society'-idee heeft aangenomen dat we in Europa hebben (als er iets breekt, repareren ze het in plaats van het te vervangen - inclusief auto's), rijden er nog steeds veel van deze voertuigen op straat.

Ik weet niet wat het is met de Volkswagen Kever. Ik ben geen autofanaat of een oldtimer-nerd, maar ik waardeer de esthetiek van een goed voertuigontwerp. De waarheid is dat ik graag naar Kevers kijk en ze fotografeer. Ze zijn zo leuk, speels, kleurrijk, eigenzinnig, karakteristiek en anders dan de rest van hedendaagse auto´s. Dus vandaar dat ik een stuk schrijf over deze vrolijke auto. Ik heb Kevers  in alle kleuren van de regenboog gespot door heel Peru.

1. Pat:
    3 maart 2018
    Geweldig al die foto’s die je hebt genomen van de Beetle, in werkelijk elke kleur van de regenboog! Zo’n karakteristieke karretje was dat. Leuk!
    Xxx
  2. Irna C. Hupje:
    3 maart 2018
    ooit in de voorbijgaande jaren ook zo'n volkswagen gehad, en met veel plezier, jammer zo'n autotje had ik nog graag in mijn bezit.