Feesten en beesten met Chiara

25 december 2017 - Lima, Peru

Als je op reis gaat of in het buitenland gaat werken voor een langere periode dan zijn het vaak de mensen die je onderweg tegenkomt die het allemaal zoveel spectaculairder maken. Een van die personen die ik heb ontmoet was Chiara: ze woonde in hetzelfde appartementencomplex als ik en deed onderzoek voor haar scriptie. Ze studeert geologie/natuurwetenschappen en daarom is Arequipa met al haar vulkanen een zeer interessant gebied om te onderzoeken.
Het was Jeremy die mij met haar in contact bracht, waarvoor dank ;-)
Chiara is half Peruaans/half Italiaans en heeft dus van beide werelden het beste meegekregen.
Ze spreekt uiteraard vloeiend Italiaans en Spaans, maar haar Engels was redelijk. Dat was geen enkel probleem, want ondanks mijn redelijke Spaans konden we elkaar altijd goed verstaan. Ik verstond prima Spaans alleen het spreken ging soms iets lastiger en het omgekeerde was waar voor haar in het Engels. Wat was ik blij met een geweldige vriendin als zij! Samen hebben we vele avonturen beleefd, feesten gevierd, dansvloeren onveilig gemaakt, van ons laten horen in karaokebars, heerlijke gerechten bereid, Peruaanse mannen het hoofd op hol doen slaan en vele mooie plekken in Peru ontdekt.

Gedenkwaardige momenten waren het Halloweenfeest bij Brittany in Santa Marta en andere avond bij HOOP (NGO waar Cindy werkt) en toen door naar de Forum. Eigenlijk waren we regelmatig te vinden op de zaterdagavonden in de discotheek Forum en dan vooral in de Latino Club, waar salsa en bachata werd gedraaid (in de Forum had je 4 verdiepingen met verschillende soorten muziek). Hadden we genoeg van de plakkerige mannen, dan gingen we los op de begane grond, waar veel hippe top 40 muziek en reggaeton werd gedraaid. Helemaal naar ons bekkie dus.

Haar 25-jarige verjaardagsfeest werd in stijl gevierd! Haar familieleden uit Lima en al haar collega's en vrienden had ze uitgenodigd om onder het genot van zelfgemaakte Italiaanse pizza, causa rellena en pisco sour te genieten en een dansje te doen op de klanken van echte Mariachi's! What a surprise! Het was echt een gave party! Ze mocht het houden in een supercoole en grote feestlocatie die bezit was van de ouders van Gary (onze huisbaas).

We zijn ook samen met Arnoldo naar het strand geweest van Mollendo. Dit is een busrit van ongeveer 2,5 uur ten zuiden van Arequipa. Hoewel het weer prachtig en zonnig was, was de temperatuur van het zeewater ijskoud... bbbrrrr. We hebben vooral heerlijk gechillt in luie stoelen, met goede Latino muziek op de achtergrond, koud biertje erbij en genoten van verrukkelijke visgerechten.

Met kerstmis zou ik helemaal alleen zijn, aangezien de meeste collega's al naar huis waren vertrokken (de Aussies), Margaret ook een maand weg was en de meeste Peruanen met hun families kerst vieren. Ik was daarom ook heel blij toen Chiara mij uitnodigde om kerst met haar te vieren in Lima bij haar oom Jesus. Dat was natuurlijk een pracht van een kans en die liet ik niet zomaar aan mijn neus voorbijgaan! Oorspronkelijk zou ik 3 dagen blijven, maar door een wending van het lot was ik 4 dagen daar (iets met bussen en reisbureau's die geen rekening houden met het feit dat je een stad niet goed kent en dus nooit in de spits op een punt kunt zijn waar je hoort te zijn). Peruanen vieren kerstmis vooral op 24 december (kerstavond). Ik kon helaas pas de 25e in de ochtend arriveren, omdat ik de 23e bij het afscheidsfeest van Brittany wilde zijn. Zo'n bustocht van Arequipa naar Lima duurt al snel 16-18 uur.

Samen met haar nicht Sandra (dochter van Jesus) en Jesus hebben we allerlei gave plekken bezocht in Lima. De wijk Callao wordt misschien bestempeld als niet zo veilig, maar overdag was het prima te doen. Daar hebben we heel veel (mooie!) graffiti gezien, een militair zeemuseum, haven, bijzondere kunstgallerij en meer. Jesus woont in de wijk Lince en dat ligt heel centraal. Vanaf zijn huis konden we makkelijk naar het strand in de wijk Miraflores of naar het chice en bijzondere Barranco. Miraflores is zeer toeristisch en veilig. Je hebt overal prachtige parken, winkels en restaurants. Het strand is heel bijzonder en bestaat vooral uit keien. Je hebt de oceaan, strand, boulevard, (snel)weg en dan rotsen die 35 meter de hoogte in gaan. Een heel bizar gezicht, maar heel typerend voor deze stad dus. Er is een hele lange strook langs de kust waar je kunt lopen, relaxen in de vele parken, je hond kunt uitlaten, surfen en ga zo maar door.

De wijk Barranco is bekend vanwege zijn bohème sfeer met veel artistieke , vegan/vegetarische producten en winkels waar handgemaakte producten worden verkocht. Je kunt er veel prachtige en dure historische huizen vinden die prachtig zijn gerestaureerd. Soms is er een schril contrast met aan de ene kant een advocatenkantoor in prachtig pand en aan de andere kant een zelfde soort gebouw, maar dan flink in verval.  Het uitzicht op zee vanaf deze wijk is ongelofelijk mooi.

Er is gewoon teveel om te beschrijven. Ik laat de foto's van onze avonturen voor zich spreken.

1. Pat:
    3 maart 2018
    Wat een mooie foto’s en wat kijk he toch blij op al die selfies. Geweldige ervaring zo en Kerst met Chiara en familie was een godsend! Xxx
  2. Joke:
    5 maart 2018
    Weer genoten. Een combi voor mij van Cuba ,Madeira en ook wat van Praag. Prachtig.