Culinaire Peruaanse hoogstandjes

20 december 2017

Waar moet ik beginnen? De Peruaanse keuken is zeer veelzijdig en zeer smakelijk! Ik kan er geen genoeg van krijgen hoe lekker het eten hier is. Het is niet voor niets dat veel sterrenkoks zich wagen aan culinaire hoogstandjes uit dit Zuid-Amerikaanse land. Het eten is een mix van (pre)Inca, Spaanse, Afrikaanse en Aziatische invloeden (China en Japan).

Doordat zo'n beetje alle klimaattypen vertegenwoordigd zijn in dit land krijg je een biodiversiteit waar je u tegen zegt. Zoals al eerder genoemd komt de aardappel oorspronkelijk uit dit land en er bestaan wel 3.000 verschillende soorten en maten! De Inca's waren zeer ingenieuze mensen en verbouwden hun 'crops' op terrassen. Door het hoogteverschil ontstonden er verschillen in gewassen. In Peru groeien veel gewassen zoals, o.a. quinoa, maïs, aardappels, pepers, avocado's en heel veel soorten fruit. Verder vind je aan de kust veel verse vis en in de highlands eet men lama- en alpacavlees. Maar ook cavia (cuy) kom je regelmatig tegen. Dat is misschien een no-go voor veel mensen, maar in Peru is dit dier nooit als huisdier gehouden en puur als voedselbron gehouden.

* Ceviche: een van de bekendste Peruaanse gerechten is ceviche. Het woord ceviche komt van het inheemse Quechua woord 'Siwichi', wat verse vis betekent. Dit is een gerecht waarbij verse rauwe vis en/ of schaaldieren gemarineerd (en dus gegaard) worden in limoensap, pepers, kruiden en zeezout. Je kunt er verschillende soorten vis voor gebruiken en het gerecht wordt meestal geserveerd met zoete aardappel, rode ui en maïs. Ceviche wordt meestal tijdens de lunch gegeten, als de vissersboten terugkomen, verser kan niet. Het is wel aanbevelenswaardig om alleen ceviche te eten in kustgebieden.

* Lomo Saltado: Peru heeft bijna 500 nationale gerechten, maar Lomo Saltado is het populairste vleesgerecht.
Het is deels Criollo, deels Chifa. Criollo betekent gemengd en Chifa is de keuken in Peru, die Peruaanse invloeden met die van Chinese oorsprong combineert. De Chinezen arriveerden in 1850 in Peru en brachten een verscheidenheid aan kooktechnieken met zich mee.
Dit gerecht is rundvlees, in de wok gebakken in de wok en mengt Peruaanse inheemse ingrediënten zoals gele pepers, tomaten en rode uien. De rokerige smaak geeft het karakter, maar het is de saus - een combinatie van Peruaanse en Chinese ingrediënten - die dit echt tot een overheerlijk gerecht maakt.

* Papa a la Huancaina, dat zijn plakjes gekookte aardappels met een topping.
En daarin is de keuze reuze. Van groente, kaas, tot vis of vlees, alles kan je krijgen.

* Anticuchos de Corazon (rundvlees spiesjes) komt uit de Afro-Peruaanse cultuur. Afrikaanse slaven werden een paar honderd jaar geleden naar Peru gebracht en kregen slachtafval te eten. Om dit te verhullen, marineerden ze het vlees met specerijen en rokerige pepers en creëerden Anticuchos. Nu is het een geliefd straatvoedsel en een favoriet gerecht van laat op de avond.

* Causa Rellena: een ander bekend gerecht is Causa. Dit betekent 'de oorzaak'.
Er wordt gezegd dat meer dan 100 jaar geleden in de oorlog tussen Peru en Chili het enige dat overgebleven op het oorlogsterrein de aardappel was.
De echtgenotes van de Peruaanse soldaten maakten hiervan het beste door een koude puree van aardappelsalade en andere ingrediënten te serveren en zeiden 'dit is voor de oorzaak'. Dus, 'causa' was geboren. Vandaag is het een klassiek Peruaans gerecht. De Causa Limeña, of Lima Causa, heeft aardappel, tonijn, avocado en tomaat. Het kan ook met kip worden gemaakt.

* Aji de Gallina is een gerecht met geraspte kip, gele chili, brood of crackers, Parmezaanse kaas, pecannoten, uien, knoflook en een paar andere ingrediënten. Dit gerecht wordt geserveerd met witte rijst.

* Chupe de camarones heeft zijn oorsprong in de stad Arequipa in het zuiden van Peru, maar is door Limeños overgenomen als een van zijn eigen. Het bevat een rijke mix van garnalen, room, komijn, tomaten, tuinbonen, uien en knoflook en andere ingrediënten en wordt geserveerd met een gepureerd ei. Het is een stevige, stoofschotelsoep met zeevruchten die zal wedijveren met elke geweldige bouillabaise.

Uiteraard moet ik het ook hebben over lekkere dranken die dit land rijk is. Pisco Sour is Peru’s populairste drankje en daar is men trots op! Pisco is de nationale drank, het is een sterke drank die wordt gedestilleerd uit druiven. Pisco sour is een cocktail van pisco, gemaakt met pisco, limoensap, suikersiroop en een laagje opgeklopt eiwit. Ik ben dol op deze lichtzure cocktail, hij is ook fantastisch als Maracuya Sour.
Drink je liever bier? Probeer dan Cusqueῆa of Arequipeῆa bier. Er zijn ook vele goede artisanale bieren te verkrijgen. Rode wijn is helaas minder goed te drinken, deze is veelal semi-sec of mierzoet.... bbbrrrrrrr. Daarnaast zijn Peruanen gek op Inca Kola. Dit is een fluoriscerend gele frisdrank die naar bubblegum smaakt. Heel zoet, niet echt mijn smaak! Mijn absolute favoriete drankje in Peru is chicha morada oftewel paarse maïsdrank gemaakt met limoensap, ananasschillen, kaneel en kruidnagel. Ook de zelfgemaakte limonades met limoensap zijn zeer verfrissend bij lunch of diner!

Peruanen zijn gek op zoetigheden. Misschien dat ze daarom wel zo'n zoet en vriendelijk volk zijn! Hieronder een opsomming van de populairste toetjes.
* Arroz con Leche, de Peruaanse versie van rijstpudding, is een populair en uiterst zoet dessert. Door de Spaanse veroveraars naar Peru gebracht, het wordt gemaakt met eenvoudige ingrediënten zoals rijst, gecondenseerde melk en verdampte melk.
Een heerlijk en eenvoudig dessert om voor te bereiden.

* Mazamorra Morada is een typisch Limeñaans dessert. Gemaakt van Peru's unieke paarse maïs die het niet alleen zijn kleur geeft, maar ook zijn unieke smaak, het is als een dikke gelei met veel verschillende verse en gedroogde vruchten.

* Torta de Tres Leches is de afgelopen jaren een typisch dessert geworden in Peru.
Het is een eenvoudige biscuitkoek gedrenkt in een melksiroop gemaakt van drie verschillende soorten melk: gezoete gecondenseerde melk, verdampte melk en volle melk (of room). Het is een extreem zoet en zwaar dessert, meer dan een pudding, maar absoluut heerlijk en verslavend. En hoewel het er ingewikkeld uitziet, is het echt heel gemakkelijk om te bereiden.

* Picarones: hoewel picarones vaak een soort donut worden genoemd, zijn ze eigenlijk iets heel anders en uniek Peruaans. Waarschijnlijk ontwikkeld van de Spaanse beignets in koloniale tijden, door Afrikaanse slaven verslavend gemaakt, heerlijk zoet door het toevoegen van zoete aardappel en een lokale pompoen aan het gistdeeg. Tegenwoordig worden picarones nog steeds vrij vaak verkocht door straatverkopers. De gefrituurde picarones geserveerd met een rietsuikerstroop genaamd chancaca zijn zeker een must eat.

* Lemon Meringue Pie komt vooral voor in Engelstalige landen over de hele wereld.
De Peruaanse versie gebruikt in plaats van citroenen de kenmerkende kleine limoenen. Lemon Pie of Pie de Limon is een zeer populair en uiterst zoet dessert. Bovenop een dun gebakje wordt een limoenvla of pudding gelegd, bedekt met een dikke laag meringue en gebakken.

* Pionono is net als een jelly roll cake: een biscuitgebak van eieren, suiker en meel, maar gevuld met veel witte Manjar (ingedikte melk en suiker). Pionono is een heerlijke zoete traktatie tussendoor, als een dessert of cake.

En zo kan ik nog wel even doorgaan over de Peruaanse keuken... er is gewoonweg teveel om op te noemen. Als je de kans krijgt moet je het gewoon zelf proberen!
Er zijn goede Peruaanse restaurants in Nederland en bepaalde typische ingrediënten kun je gelukkig online bestellen. Buen provecho!!!

1. Pat:
    2 maart 2018
    Yummie zeg! Wanneer gaan we hier een Peruaans Restaurant bezoeken? Je beschrijft het zo beeldend dat ik moet watertanden... xxxx
  2. June Boertee:
    2 maart 2018
    Geweldig beschreven jouw liefde voor het Peruaanse eten. Ons favoriete restaurant hier is vlakbij en Peruaans. Wel wat duur, maar Zo lekker!!!! Alles van het begin tot het toetje. En de eigenaar is super fun en onderhoudend.
  3. Michelle:
    2 maart 2018
    Ik ben blij dat jullie mijn liefde voor de Peruaanse keuken delen! June, wat geweldig dat je zo'n goed Peruaans restaurant naast de deur hebt. Mutti: in Den Haag zit een goed Peruaans restaurant (Somos Peru), dat kunnen we zeker bezoeken!!
  4. Joke:
    3 maart 2018
    Klinkt geweldig. Herken aardig wat van de Spaanse keuken. Ga op internet kijken naar een Peruaans restaurant.