Taxichauffeurs, bricheros en kraanwater

20 juli 2017

Juist. Wat hebben deze 3 dingen met elkaar gemeen? Je moet er flink voor oppassen als je hier in Peru bent. Taxichauffeurs kunnen je oplichten of zelfs meevoeren naar vreemde plekken (ontvoeren/losgeld vragen).
Brichero m (plural bricheros, feminine brichera) = a person from the Andes, especially Peru, who attempts to seduce Americans and Europeans in order to get a visa or ticket to the United States or Europe (dus dat).
En kraanwater aangezien je er vreselijk ziek van kan worden hier in Peru. Dat is met mij gebeurd. Donderdagmiddag had ik een jongeman ontmoet op het Plaza de Armas (wellicht een echte brichero, al zegt ie zelf van niet ;-P) Rikardo genaamd. Met hem heb ik wat echte artisanale Andes bier gedronken (sterk spul). Dat voel je wel op een redelijk lege maag. Daarna zijn we naar een karaoke bar geweest, waar we onze zangtalenten hebben kunnen broadcasten. Hij heeft een erg mooie stem, maar naarmate de bierconsumptie steeg daalde helaas zijn zangkwaliteiten... Wel vreselijk veel lol gehad en diepe gesprekken gevoerd over het leven.
In die bar hebben we wat fingerfood besteld, frietjes met stukken vlees en een dipsaus. Ik weet niet precies waar het is misgegaan, maar ik begon me al heel snel daarna onwel te voelen. Ik had het te pakken: een flinke voedselvergiftiging. Ik zal jullie de details besparen, maar het is geen pretje. Drie dagen lang kon ik haast niks en lag ik alleen maar in mijn bed. Nu, de vierde dag, gaat het gelukkig wat beter. Volgens Christian (directeur Britanny) is het helaas heel normaal voor externe docenten om voedselvergiftiging te krijgen in de eerste paar weken dat ze in Peru zijn. Alle andere docenten die ik ken hebben er al last van gehad. Het maakt je wel immuun, dus dat is een pluspunt! I will keep you posted on the bricheros...

1. Pat:
    25 juli 2017
    Dat wordt behoorlijk opletten dus dochter. Hoe weet je welke taxi nou te nemen? Of gewoon niet... en die kerels. Wees op je hoede!! Ben blij dat je weer een beetje bij de mensen bent! Be careful. Xxxx je moeder
  2. Joke:
    25 juli 2017
    Spannend maar denk dat je moeder zich toch wat zorgen maakt. Je komt misschien een beetje te spontaan over. Komen ze allemaal op af.
  3. Anita:
    25 juli 2017
    Hoi Michelle.Ik heb je al via de app gesproken.Ik ga je volgen.Doe voorzichtig maar geniet vooral.x
  4. Anita:
    25 juli 2017
    Hi meisje.Wat een schitterende foto's. WAT Mooi dat klooster ook.ik ga je volgen. Geniet maar volop Michelle.Probeer toch maar het Spaans je eigen te maken. X
  5. Ilse:
    26 juli 2017
    Hai, dat fijn dat je zoveel verhalen deelt. Ik hoop dat je je al wat beter voelt en immuun wordt. Lokale ontgroening.
    Wat leuk al die nieuwe contacten. Doe je wel voorzichtig? Enige selectie mag heh ;-). Have fun. X Ilse
  6. Ilse:
    26 juli 2017
    Dear Michelle,

Don't do anything I wouldn't do!!!

Ilse (Sneek)
  7. Sanne:
    28 juli 2017
    Lieve Michelle,
    wat leuk om je verhalen allemaal te lezen en zo toch een beetje met je mee te zijn. Mooi wat je allemaal ontdekt daar. Leuk ook om er beelden bij te krijgen, mooie foto's! Wel een beetje oppassen dus daar met die gekke taxi-chauffeurs en bricheros... Lekker focussen op de mooie omgeving, lieve mensen en je lessen. Wacht je nieuwe verhalen af... Liefs en voorzichtig xxx
  8. Irna C. Hupje:
    28 juli 2017
    wat een feest om jouw block te lezen, geweldig. ik heb vanmiddag met je moeder gelunched bij Puurr. Helemaal lekker en weer bijgekletst, wat wij nogal doen. Ik zei nog kon ik maar terug in de tijd en doen zoals jij nu doet. Maar helaas 72 jaar is het een beetje te laat. Maar ik geniet van je aventuren. Take care, and I hope many more reacties van je. Liefs Irna
  9. June Boertee:
    7 augustus 2017
    Thanks for the information! Love it. Wat een zielige kereltjes! Don't take a taxi! Ik had ook ooit eens voedsel vergifting in Afrika. Zo ziek was ik, maar nu immune . Drink bottled water maybe? Xo be careful!