Reserva Nacional Salinas y Aguada Blanca

18 november 2017 - Salinas and Aguada Blanca National Reservation, Peru

Gisteren ben ik samen met Margaret op stap geweest om de omgeving van Arequipa te ontdekken. We wilden graag nog een keer samen op stap voordat ze in december teruggaat naar Australie om kerst te vieren met haar familie. Helaas zijn veel bestemmingen te ver weg voor slechts een kort weekend. Dus kwamen we bij een lokaal reisbureau op het idee om een nationaal park te bezoeken met zoutvlaktes, llama's, wilde vecuna's en flamingos.

Zo gezegd zo gedaan. Om 7:30u in de ochtend stonden we paraat bij het reisbureau, maar Peruviaanse tijd verloopt net iets trager ;-) Dus we moesten even wachten tot de chauffeur kwam opdagen. Julio bleek hij te heten en we liepen naar zijn four wheel drive auto. Dat heb je zeker nodig om naar dit nationale park te komen. Het is een tocht van 2,5/3 uur heen en ook weer terug! Dat is op zich al een avontuur door bergweggetjes met steile afgronden. We werden vergezeld door een koppel (Marine is Frans en Elias uit Spanje).

Julio kon ons zeer veel interessante dingen vertellen over de geschiedenis van Peru, flora en fauna, schoolsysteem, corrupte politieagenten en presidenten. Ook vertelde hij over de reden waarom Arequipa zo trots is op hun stad en waarom ze altijd grappen maken dat je een eigen paspoort nodig hebt om Arequipa binnen te komen. Nationale Peru-dag wordt dan ook niet naar omgekeken, maar hun eigen geboortedag wordt ruimschoots (een maand lang) gevierd. Het heeft te maken met het feit dat mensen veel belasting moesten betalen en dat alles naar Lima ging. Als Arequipa om hulp vroeg of om financiële middelen van de Peruaanse regering werden ze genegeerd. Daarom voelen ze zich vaak niet zo deel van Peru, omdat ze op hun eigen benen moesten staan.

Toen we eenmaal waren aangekomen in het park vertelde Julio nog meer boeiende dingen. Na een wandeling van ongeveer 2 km hadden we al heel wat dieren gespot. Eenden, flamingo's. Later nam hij ons mee naar een plek waar honderden zoniet duizenden llama's rondliepen! Terug in de 4WD spotten we ook wilde vecuna's. Wow, wat zijn die dieren snel. Dat is de reden dat ze nog steeds wild zijn. Llama's en alpaca's zijn wat trager en daarom makkelijker te domesticeren. Al met al was het een heerlijk uitstapje, fijn om even uit de drukke, vervuilde stad te zijn en frisse lucht in te ademen.

1. Pat:
    19 november 2017
    Fijn om zulke leuke uitstapjes te kunnen maken! Je ziet zoveel op deze manier. Xxx
  2. Pauline Stokvis:
    19 november 2017
    Leuk Mies! En lekker even buiten de stad inderdaad. Ik kijk uit naar onze reis in januari:D. Liefs
  3. Irna C. Hupje:
    19 november 2017
    mooi dat je dit kunt doen. Ik geloof dat je nog 2 maanden hebt voordat je terugkomt naar Nederland, dus ...genieten nog maar. Fijne tijd en take care. Liefs Irna
  4. Ilse:
    16 december 2017
    Michelleke, still having fun? Blijf nog maar even. Hier is het nat en koud. Hoop je gauw weer te zien (deze zomer heb ik je gemist). Misschien dag we in de kerstvakantie een dagje L. dam gaan doen. Dat wil Juul graag. Je moeder weet het nog niet (..).We zouden ook kunnen wachten tot jij terug bent. Veel liefs van ons x
  5. Michelle:
    16 december 2017
    Hey Ilse! Long time no see inderdaad! Lijkt me supergezellig om jullie weer te zien als ik terug ben in NL. Ik kom 30 januari weer aan op Nederlandse bodem. Dus ergens daarna??

Dikke zoen!