El Valle Sagrado (Heilige vallei)

5 januari 2018 - Sacred Valley, Peru

Uiteraard hoorde een bezoek aan de Heilige Vallei er ook bij! Dit gebied ligt een stuk hoger dan Arequipa, dus het is noodzakelijk om je lichaam rust te gunnen en om te kunnen wennen aan de hoogte. Arequipa ligt al flink hoog (2.335 meter), dus dat was ik al gewend, maar voor mensen die direct naar Cusco vliegen vanaf een laaggelegen land als Nederland kunnen last van hoogteziekte krijgen. Cusco ligt op 3.400 meter en Chinchero zelfs 3.762 meter!!!, Moray 3.500 meter, Ollantaytambo 2.792 meter, Maras 3.384 meter en Machu Picchu valt daarbij eigenlijk wel mee op 2.430 meter. Hoe hoger je komt hoe ijler de lucht wordt. Daardoor krijg je dus minder zuurstof binnen bij het ademhalen. Je lichaam heeft tijd nodig om zich daar aan aan te passen en om meer rode bloedcellen aan te maken. Iggy heeft gelukkig nergens last van gehad, maar ik had flink last van hoogteziekte (net op de dag dat we Machu Picchu gingen bezoeken). Ik denk dat vooral Cusco en Chincero de boosdoeners zijn geweest voor mij. Later daarover nog meer... Maar nu wil ik eerst wat algemene informatie geven over de Heilige Vallei en de highlights die we hebben bezocht:

De heilige vallei van de Inca's of het heilige dal van de Inca's (Spaans: Valle Sagrado de los Incas) is een vallei in de Peruaanse Andes nabij de Incahoofdstad Cusco. Globaal gezien wordt het hele gebied tussen het dorp Písac en de ruïnestad Ollantaytambo parallel aan de Urubambarivier (heilige rivier) ertoe gerekend.

De vallei wordt gevoed door vele rivieren, die afdalen door aangrenzende valleien en kloven en bevat talloze archeologische overblijfselen en dorpen. De vallei werd sterk gewaardeerd door de Inca's vanwege haar specifieke geografische en klimatologische voordelen. Het vormde een van de belangrijkste centra voor de landbouw en is nog altijd de beste plaats voor de verbouw van maïs in Peru.

Een bezoek aan Machu Picchu in de Heilige Vallei is een absoluut hoogtepunt dat niet mag ontbreken aan je reis door Peru. Maar naast Machu Picchu heeft de Heilige Vallei meer te bieden! Zo kun je de typische bouwstijl van de Inca’s doorgronden bij Sacsayhuaman, cirkelvormige terrassen bewonderen in Moray, de Spaanse invloeden terugzien in kerken zien die gebouwd zijn bovenop Inca heiligdommen in Chinchero en je verwonderen over de schoonheid van Ollantaytambo (en nog veel meer).

Zo kun je een bezoek brengen aan de archeologische opgraving van Sacsayhuaman; een ommuurd complex aan de noordelijke rand van de stad Cusco. Het is een uitstekende plek om de kenmerkende bouwstijl van de Inca’s te doorgronden. De Inca’s gebruikten harde, gepolijste stenen die ze volgens een bepaald patroon, maar zonder cement, in elkaar legden. De bouwwerken zijn zo stevig dat ze aardbevingen en de Spaanse plunderzucht hebben overleefd. Op 24 juni vieren de Cusqueños in Sacsayhuaman het Festival van de Zon, een soort zonnewendefeest dat ze zelf Inti Raymi noemen.

Chinchero ligt ten noordwesten van Cusco. Chinchero ligt tussen groene heuvels, heeft Inca-ruïnes en een goed bewaard middeleeuws Spaans uiterlijk ... De stad is een van de mooiste in de omgeving van Cusco. Zoals met de meeste dingen in de Heilige Vallei zit de kerk bovenop een belangrijke Inca-tempel en is omringd door imposante Inca-terrassen. Voor de Spaanse verovering was Chinchero een belangrijke religieuze Incaplaats en werd verondersteld de geboorteplaats van de regenboog te zijn. Het is een mooi dorp gelegen op een kleine heuvel met een prachtig uitzicht op de omliggende bergen. Er is een wekelijkse markt op het plein buiten de kerk wat blijkbaar een echte must-see is, helaas hebben we die niet mogen meemaken. Desalniettemin heeft het dorp veel prachtige ambachten en weefsels te koop in de smalle straatjes die naar de kerk leiden.

Moray is een archeologische vindplaats ongeveer 50 kilometer ten noordwesten van Cusco op een hoog plateau op ongeveer 3.500 meter en net ten westen van het dorp Maras.
De site bevat ongewone Incaruïnes, meestal bestaande uit verschillende terrasvormige ronde verdiepingen, waarvan de grootste ongeveer 30 m diep is. Zoals met veel andere Inca-locaties, heeft het ook een irrigatiesysteem. Het doel van deze diepteverschillen is onzeker, maar hun diepte, ontwerp en oriëntatie met betrekking tot wind en zon creëert een temperatuurverschil van maar liefst 15 ° C tussen de bovenkant en de onderkant. Zo konden de Inca's dus flink experimenteren met het optimaal verbouwen van gewassen. Slimme mensen waren dat!

Salinas de Maras:  Deze zoutterrassen liggen bij Maras op 1,5 uur rijden vanaf Cusco en komen nog uit de tijd van de Inca’s. Zij hebben deze gemaakt met hetzelfde doel als ze nog steeds gebruikt worden: het winnen van zout. Er zijn hier in totaal ongeveer 3000 zoutterrassen met tussendoor een doolhof aan paden. Zo werkt de zoutwinning: vanuit een zoutwaterbron stroomt extreem zout water via smalle kanalen naar beneden. Deze stroom water vult de verschillende terrassen met een laagje water van een paar centimeter. Al na een paar dagen beginnen zich in het water zoutkristallen te vormen en na ongeveer 4 weken is al het water verdampt. Ze schrapen het zout bij elkaar en dan is het klaar om te verkopen. Er zijn 3 verschillende soorten zout: het donkerste zout is voor de landbouw/medicinaal gebruik, het beetje roze zout voor de Peruanen en het witste zout is voor de export. Er zijn bij de parkeerplaats een heleboel winkeltjes waar je de verschillende soorten kan proeven en kopen.

Een ander hoogtepunt in de Heilige Vallei is Ollantaytambo. Ollantaytambo wordt omschreven als een nog levende Incastad. De inwoners houden de oude tradities in ere en bewerken bijvoorbeeld hun velden nog met voetploegen. De plaats is vernoemd naar Ollanta, de Incageneraal die verliefd werd op de dochter van de negende Incaleider Pachacútec. Hij moest de stad ontvluchten, maar werd na de dood van Pachacútec weer met haar verenigd. De gebeurtenis staat te boek als de grootste Incaoverwinning op de Spanjaarden, voor de stad in 1537 werd ingenomen. De stad is verdeeld in vele canchas (binnenplaatsen) elk met een eigen ingang.

1. Pat:
    5 maart 2018
    Zo leerzaam jouw beschrijvingen. Ik steek er echt wat v op! Je hebt zoveel gezien en gedaan daar! Zoveel mooie herinneringen met Iggy samen. Xx
  2. Joke:
    5 maart 2018
    Heb je nog zout meegenomen?
  3. Michelle:
    6 maart 2018
    Hey Joke, jazeker! Ik heb een aantal zakjes zout mee naar huis genomen. Het zout is van een hele goede kwaliteit.