Magisch Machu Picchu

6 januari 2018 - Machu Picchu, Peru

Waar zal ik eens beginnen? Deze magische plek is een van de grootste Zuid-Amerikaanse bezienswaardigheden; een betoverende Inca-citadel dat gebouwd is halverwege de 15e eeuw door keizer Pachacutec. Hij was een Inca-keizer wiens militaire overwinningen het Inca-rijk hebben getransformeerd en enorm hebben uitgebreid. Deze nederzetting ligt te midden van een jungle-achtig gebied, omringd door gigantisch hoge bergen die begroeid zijn met donkergroene bomen, wolken die de bergtoppen in een mist verhullen en duizelingwekkende diepe dalen die leiden tot aan de valleien van de Urubamba rivier. Machu Picchu betekent 'oude berg' in het Quechua. Er hangt een bijzondere energie op deze mystieke plek, die voelbaar is als je er rondloopt. Je kunt deze goed verscholen plek bereiken via de beroemde 'Inca Trail' wat 4 dagen duurt en je leidt langs allerlei junglepaden of tegenwoordig kun je ook met de trein naar Aguas Calientes en dan lopend (1,5 uur) of met de bus (30 minuten) omhoog.

Er zijn veel legendes en theorieën over de herkomst en ligging van Machu Picchu. De meeste archeologen zijn het erover eens dat de geografische en astronomische kenmerken van de plek belangrijke factoren waren bij de beslissing van Pachacutec om zijn koninklijke verblijf hier op 2492 meter hoogte te bouwen. De goede mogelijkheden tot landbouw en de geografische ligging gaven de doorslag. Bovendien leverde deze plek voldoende heilige cocabladeren en mais voor de adel en priesters in Cusco. Er leiden dan ook goede verbindingswegen naar de Inca hoofdstad Cusco en naar belangrijke plekken in de jungle.

Deze plek is nooit ontdekt door de conquistadores uit Spanje en daarmee bijzonder goed bewaard gebleven. Het grote mysterie blijft dan ook waarom de Inca's deze plek hebben verlaten. Op het hoogtepunt woonden er zo'n 500 mensen in Machu Picchu. Het wordt beschouwd als een bouwkundig wonder met de beroemde Inca muren waarvan de stenen zo gepolijst zijn dat ze dusdanig in elkaar passen dat er geen cement nodig is. Dit maakt het ook veel beter bestand tegen aardbevingen, wat regelmatig kan voorkomen in Peru. Het heeft duizenden werklui 50 jaar gekost om deze citadel te bouwen. Om de berg bewoonbaar te maken, moest de grond gelijk gemaakt worden, en werd er water gekanaliseerd vanuit de bergen om gewassen te kunnen irrigeren. Het drainagesysteem zorgde ervoor dat het water van heftige regenbuien zodanig werd afgeleid naar mais, aardappelen en coca.

Met uitzondering van enkele lokale indianen en kolonisten wist eeuwenlang niemand van het bestaan van Machu Picchu. Het was de Amerikaanse ontdekkingsreiziger Hiram Bingham die op 24 juli 1911 deze fantastische vondst deed. Rond het middaguur van die dag bereikte hij de top, daar vertelde een plaatselijke boer over een uitgebreid systeem van terrassen waar ze vruchtbare grond hadden gevonden voor het verbouwen van hun gewassen. Een elfjarig jongetje, Pablito Alvarez, leidde Bingham naar de plek. De plek werd overwoekerd door dikke vegetatie en toen hij terugkeerde in 1912 en 1915 moest hij met zijn team eerst veel begroeiing kappen.
In eerste instantie dacht Bingham dat Machu Picchu de verloren stad Vilcabamba was, de laatste schuilplaats van de Inca's voor de Spaanse conquistadores. Pas toen een andere Amerikaanse expeditie in 1940 opnieuw de ruïnes bestudeerde, rezen er twijfels over deze aanname. Onlangs is aangetoond dat Espiritu Pampa in de Amazonejungle het laatste Incabolwerk was.

Op de citadel zijn paleizen, tempels, voorraadschuren en terrassen met meer dan honderd steile trappen met elkaar verbonden. Waar je ook tussen de ruïnes staat, overal zie je prachtige terrassen langs de zeer steile kliffen. Om optimaal te genieten van Machu Picchu kun je het best een gids inhuren, wat we ook hebben gedaan. Deze gids heeft ons allerlei mooie verhalen verteld over de functies van de verschillende tempels en heilige plekken. De zonnetempel bestaat uit een halfronde, ommuurde tempel waardoor tijdens de zonnewende in juni door een raam de zonsopkomst mooi te zien is, net als de sterrenhoop de Pleiaden boven de nabijgelegen top van de Huayna Picchu. De Pleiaden zijn nog altijd een belangrijk astronomisch vruchtbaarheidssymbool in de Andes: de plaatselijke bevolking gebruikt de constellatie als handwijzer voor het planten van gewassen en de komst van regen. Zo is er ook een tempel met drie ramen 'El templo de tres ventanas' en ligt in het midden van het terrein. Het is na de zonnetempel de grootste Incaconstructie. Zo kun je er ook nog Intihuatana vinden,'de paal om de zon vast te binden', het is een rots dat lijkt op een soort zonnewijzer. Dan is er ook nog een koninklijke tombe en de tempel van de condor.

Iggy en ik hadden helaas niet veel geluk met het weer: het was die dag flink aan het plenzen. Niet heel verwonderlijk, want het is in januari regenseizoen in dat gebied. Zoals al eerder vermeld had ik enorme last van hoogteziekte, door het bezoek aan De Heilige Vallei en Cusco, die  flink hooggelegen zijn. De hele dag had ik last van hoogteziekte, ik voelde me ontzettend misselijk en moest zelfs overgeven in de vroege ochtend en namiddag. Cocabladeren kauwen en cocathee drinken helpen tegen hoogteziekte, maar het mocht die dag niet echt baten helaas. Gelukkig dat Iggy nergens last van had. Ondanks de regen en mist die dag heeft zij volop kunnen genieten van Machu Picchu.
Ze had zelfs de moed en energie om een bijzondere tempel te beklimmen en na afloop de trail naar beneden te lopen richting ons hostel.
Ik deed het heel rustig aan en ging maar met de bus naar beneden om mijn bed in te duiken. De dag erna ging het weer beter met me gelukkig. Maar wat een avontuur en wat een belevenis! De foto's spreken voor zich.

1. Joke:
    1 augustus 2019