Op ontdekkingsreis met Iggy

3 januari 2018 - Arequipa, Peru

Na vijf maanden als docent Engels te hebben gewerkt aan het taleninstituut Brittany was het tijd voor mij om mijn vleugels uit te slaan en de mooiste plekken van Peru te ontdekken. De hele maand januari had ik hiervoor gereserveerd. Als eerste kwam Iggy mij opzoeken in Arequipa. Wat een geluksvogel ben ik! Het is natuurlijk leuk om in je eentje te reizen, maar als je die ervaring met iemand kan delen is het nog veel leuker.
Iggy en ik kennen elkaar al heel wat jaren: we zijn samen collega's geweest bij restaurant Bij Mauce in Den Haag en later bij taleninstituut Sagènn. Zij komt oorspronkelijk uit Chili en spreekt dus vloeiend Spaans. Heel handig om als reisgenoot mee te hebben.
We hebben een week lang allerlei mooie hotspots ontdekt. Ik zal per gebied een opsomming geven van wat we zoals hebben gezien en gedaan.

* Arequipa: we hebben een standswandeling gedaan van drie uur. Het was erg leuk, omdat ik ook op plekken kwam waar ik nog niet eerder was geweest. Zo kwamen we bijvoorbeeld bij een restaurant Soncollay waar er gekookt wordt op de pre-Inca manier. Dat is het enige restaurant ter wereld waar dat gebeurt. Het was ook erg leuk om meer te weten te komen over lama's, alpaca's, guanaco's en vecuña's in een speciaal daarvoor aangewezen informatiecentrum/park met uiteraard een winkel aan het eind. We zijn ook naar een pisco-bar geweest waar we gratis shots konden proberen.
De barman kon deze cocktail tevens bereiden met bijzondere soorten pisco die op smaak waren gebracht met chilipepers, kaneel, muña (kruid), maracuya etc.

Uiteraard heb ik Iggy ook kennis laten maken met de gastronomie in Arequipa. Zo hebben we heerlijk gedineerd rond het Plaza de Armas.
De volgende dag stond een bustour rondom AQP van 5 uur op het programma! De tour duurde 4 uur in totaal, maar er zat een lunchpauze in van een uur, waar we traditionele gerechten konden proeven. Alle outskirts kwamen aan bod. Zo kon je goed zien hoe groot Arequipa daadwerkelijk is. Het bestaat uit vele districten. Zo zijn we ook in Sabandia geweest, waar je oa. kan paardrijden, een oude molen kan bekijken en ziplinen. We hebben Menelik gezien, een gigantische stier, die vele traditionele stierengevechten heeft gewonnen. In Arequipa strijden 2 stieren tegen elkaar, net zolang totdat de zwakste stier buiten een bepaalde ring is verdreven. Er vallen dus geen doden gelukkig.
Mirador del Carmen Alto hoorde ook tot het programma, waarbij je een prachtig uitzicht hebt van de vulkanen Chachani, Misti en Pichu Pichu.

De San Camilo markt kon niet ontbreken aan het geheel en deze heb ik laten zien aan Iggy. Een zeer indrukwekkende markt met versproducten, echt een must-see!

1. Pat:
    5 maart 2018
    Die prachtige kleuren wol! Heb je toevallig gezien hoe ze deze kleuren tot stand komen? Uit de natuur bijvoorbeeld? Blij dat jullie alle busreisjes overleefd hebben. Zeker na de recente busongelukken in Peru en ook nog in de nabijheid v Arequipa. Me happy! Xxx