Met cordial Venus kriskras door Peru

10 januari 2018 - Lima, Peru

Lima (9 + 10 januari 2018)

Dag 1 van het grote avontuur begon in de hoofdstad Lima, waar we met vijf dames van cordial Venus zouden verblijven in het Hostal Jose Luis in de wijk Miraflores. Dit was het begin van een onvergetelijke reis langs vele steden en culturele highlights voor maar liefst drie weken lang! Heel bijzonder om deze ervaring te delen met cordialgenoten (we kennen elkaar al sinds 2003!).
Pauline en Anjo kwamen rond middernacht aan in het hostel en daar hadden we onze eerste ontmoeting na elkaar een half jaar niet meer gezien te hebben. Maaike en Annelies kwamen later aan, dus zij gingen nog even uitslapen. Wat fijn om elkaar weer te zien en samen te ontbijten! Terwijl de twee laatstgenoemde dames aan hun schoonheidsslaapje werkten gingen Pauline, Anjo en ik op stap, richting de bijzondere wijk Barranco om daar wat te lunchen. Met een prachtig uitzicht op zee (Lima heeft een hele aparte hoge kustlijn) heb ik de dames kennis laten maken met culinaire hoogstandjes uit de Peruaanse keuken, zoals uiteraard ceviche, causa rellena met zeevruchten, arroz con mariscos en het paarse maisdrankje chicha morada.

Later hebben we met z’n allen het Larco museum bezocht, wat zeer veel kunstuitingen bevat van verschillende stammen uit Peru. Deze dateren nog van ver voor de Inca-periode. Toen de conquistadores uit Spanje kwamen naar Zuid-Amerika waren de Inca’s aan de macht. Voor honderden jaren dacht men in Europa dat dit de oorspronkelijke bewoners waren van Peru. Niets is minder waar; al duizenden jaren voor Christus woonden er mensen in Peru die de kusten, vruchtbare landbouwgrond, bergen en jungle bewoonden. Zij wisten te overleven door de gunstige geografische en klimatologische ligging en door hun nomadische bestaan op te geven voor visserij, jacht en landbouw. Zo werden langzamerhand dieren gedomesticeerd, katoen en alpacawol gebruikt voor kleding en ander prachtig textiel, klei voor aardewerken kunstvormen en maakten zij zich meester in het bewerken van metalen. Deze culturen waren sterk afhankelijk van de cycli in de natuur en dit zag je ook terug in hun kunstwerken. Deze cycli waren in gang gezet door beweging en dat kwam volgens hen door de dualiteit van levenskrachten (dag/nacht, man/vrouw, maan/zon, droog/nat etc.). Deze krachten waren tegenstellend, maar tegelijkertijd complementair, zodat er constant beweging kon zijn in seizoenen bijvoorbeeld. Deze dualiteit kom je dus vaak tegen in kunstuitingen in Peru. Daarnaast was er ook de overtuiging dat er drie werelden waren: die van de de opperwereld waar goden leven, de aardse wereld waar mensen leven en de onderwereld waar de doden leven.

De cyclus van geboorte, leven en dood was een zeer belangrijke en in het Larco museum wordt dit o.a. uitgebeeld in keramieken beeldjes waarbij mensen/dieren/doden lichaamssappen met elkaar delen. Deze erotische beeldjes zorgden dan ook voor wat gegniffel hier en daar, maar eigenlijk stond het voor oude culturen symbool voor de vereniging van de verschillende werelden. Zo konden de doden ook weer zorgen voor nieuw leven en voor vruchtbaarheid van het land (the circle of life).

Dit museum geeft dus een heel mooi overzicht van de rijke en (vaak) onbekende geschiedenis van het kleurrijke Peru. Bovendien kun je heerlijk lunchen en gezellig zitten op een prachtige patio in de buitenlucht, dat hebben we uiteraard gedaan.

1. Patricia Boertee:
    20 mei 2021
    Prachtige foto’s! Ook die vrouw die aan het bevallen is 👶🏻👏🏻❤️ Leuk om nog wat info over jullie samenzijn te lezen. Liefs, je moeder
  2. Pauline Stokvis:
    20 mei 2021
    Heerlijk om te lezen Mies! Wat een leuke en mooie herinneringen 😊🤗
  3. Santima van Nunen:
    21 mei 2021
    Te oordelen naar de schitterende foto's hebben jullie een waanzinnig mooie reis gemaakt. Niet alleen cultureel, maar ook culinair. Lijkt we of jullie van lunch naar buffet naar diner en naar snacktafel hoppen. :-)
    Ik ben ook zeer onder de indruk van de kunstbijdrage, in het bijzonder de erotische kunst. Of is het educatief: gewoon seksuele voorlichting en waar komen de kindjes vandaan? Maar dan zeer kunstzinnig aangepakt. Zo mag ik het graag zien!
    Binnenkort jouw persoonlijke realiteit, Michelle?! Puffen en persen.
    Amsterdam leeft met je mee! Dat wordt vast weer een mooi verhaal met mooie foto's. Ik hang aan je lippen! :-) Liefs van Santima
  4. Michelle:
    21 mei 2021
    Haha, zo leuk om al die reacties te ontvangen op de reisverhalen! Het was inderdaad een reis om nooit te vergeten 😉 En ja, ik denk dat die erotische beeldjes ook vast een educatieve functie hadden. Lief dat je aan me denkt en succes wenst, het duurt niet lang meer nu inderdaad 🤰🌸🌟