Bezienswaardigheden Cusco

8 januari 2018 - Cusco, Peru

- Leuk hostel ‘Supertramp’

Iggy en ik verbleven in een heel leuk en bijzonder kleurrijk (jeugd)hostel in Cusco. Het voelde er aan als een oase van rust, hooggelegen met een prachtig uitzicht over de stad; echt een juweeltje!
In Aguas Calientes (Machu Picchu Pueblo) verbleven we ook in een Supertramp hostel, wat het altijd goed doet bij backpackers en internationale reizigers. Het had een hippievibe, met al die felle kleuren, hangmat en soms geitenwollensokkentypes die er verbleven. Heel fijn was het dat je overal gratis cocathee kon krijgen, tegen de hoogteziekte. Dit kan enigzins bitter smaken, maar met een schepje suiker erbij smaakt het heerlijk. Grote lol hebben we een avond gehad met een ‘spacecowboy’, een Amerikaanse man met Mexicaanse roots.
Hij was flink aan het blowen en had andere drugs bij zich en hij vermaakte ons een avond met zijn wilde en absurde verhalen.

- Plaza de Armas

Het Plaza de Armas in Cusco is heel groot en indrukwekkend. Te midden van dit plein verrijst een standbeeld plus fontein van de grote Incaleider Pachacutec, terwijl aan de zijkanten allerlei kerken, winkels en restaurants te zien zijn. Er is altijd wel iets te beleven, het wemelt er van locals die op bankjes met elkaar kletsen, straatartiesten die een kunstje opvoeren of toeristen die foto’s maken en alle indrukken in zich opnemen.

- San Pedro markt

De San Pedro markt is ook echt een belevenis waar de locals hun boodschappen doen en waar je als toerist je ogen uitkijkt. Je kunt er van alles en nog wat kopen: van versgemaakte sapjes, allerlei soorten groenten en fruit, vlees (al wordt dat niet gekoeld en ligt het open en bloot dus vliegen hebben vrij spel), brood, kruiden, felgekleurde kleding, sjamanistische geneesmiddelen, cocathee en cocabladeren en heel veel souvenirs. Je kunt er ook heerlijk eten bij de vele eettentjes, waar je voor een appel en een ei kunt genieten van allerlei Peruaanse hoogstandjes.

We kregen wel even de schrik van ons leven toen tegen het einde van de middag de slager langskwam met verse koeienkoppen en ingewanden. Dat eten de Peruanen graag en zij verwerken dit in soepen en andere gerechten. Wij waren gebiologeerd, want dit zie je nooit in Nederland, waar alles keurig netjes in plastic verpakkingen wordt gepresenteerd in de supermarkt. Hier worden de koppen gewoon op de grond gezet of op de toonbanken met witte, vaak gebarsten tegeltjes (lekker hygiënisch)… haha. De Nederlandse warenwet zou het niet goedkeuren denk ik zo. Daarnaast verkochten ze ook een smoothie gemaakt van levende kikkers (schijnt goed te zijn voor je hersenen en je libido). Kortom: een groot avontuur in Peru, ook op culinair gebied!

Verder hebben we ook nog bezocht of gedaan:

- Kerkdienst bijgewoond in kerk op Plaza de Armas (heel bijzonder en Iggy kon bijna alles meezeggen wat de priester zei!)

- Museum met hedendaagse kunst (verschillende Peruaanse kunstenaars/schilders werden hier getoond)

- Museo del sitio de Qorikancha (vroegere Inca tempels en binnenplaats)

- Paardrijden (puur toeval dat dit op ons pad kwam)

- Sacsayhuamán (zeer indrukwekkend om te zien)

1. Patricia Boertee:
    7 april 2021
    Wow! De draad weer opgepakt en dat je het allemaal nog weet vind ik top hoor. Wat een verhalen weer.
  2. Patricia Boertee:
    7 april 2021
    Getver zeg al die koeien koppen op de markt. En die smoothie - bleh!
  3. Michelle:
    7 april 2021
    Ja, ik wil mijn blog afmaken en er een mooi fotoboek van laten maken.
    Haha, je maakt wat mee hoor in Peru ;-) Het is echt een fantastisch land om avonturen te beleven.