Puno en Lago Titicaca

3 september 2017 - Puno, Peru

Mijn geweldige roommate en travelbuddy Margaret was jarig vandaag! Wat een mooie dag om op reis te gaan en hele bijzondere dingen mee te maken. We hadden het plan opgevat om zaterdagavond (22:30u) met de nachtbus vanaf Arequipa naar Puno te vertrekken. Maandagavond (zelfde tijdstip) weer terug vanuit Puno om vervolgens om 5 uur in de ochtend te arriveren in Arequipa. Een nacht zouden we doorbrengen in een rustieke omgeving bij een familie op het eiland Amantani. En zo geschiedde. Vol goede moed gingen we op stap en kwamen we rond 4:30u aan in Puno. We hadden nog 3 uur te slijten in het busstation voor we werden opgehaald (7:30u). We werden met een taxibusje opgehaald en gebracht naar de haven van Puno. Daar werden we opgewacht door Javier, onze leuke tourguide die met ons mee ging de 2 dagen. Hij legde van alles uit over de omgeving, natuur, mensen, heel interessant allemaal. Hij sprak vloeiend Spaans en goed Engels, dus hij was goed te verstaan.

De eerste stop was de Uros eilanden. Mensen spreken hier Aymara en wonen op rieten eilanden die steeds om de 15 dagen moeten worden bijgevuld met nieuw riet. Zelfs hun huizen zijn van riet gemaakt en hun watertaxi's! Het is een hele bijzondere ervaring om op zo'n rieten eiland rond te lopen. We mochten ook een kijkje nemen in een van de huizen van een familie en kregen uitleg over hoe ze het maken en bijhouden. Ook hoe ze koken (dat is natuurlijk een uitdaging met vuur en riet)... Na het ene eiland bezocht te hebben gingen we naar een ander eiland waar we ook muña thee, koffie en broodjes konden kopen. Het leuke was dat je ook een stempel in je paspoort kon krijgen als aandenken. Lago Titicaca (spreek uit als Titigaga op z'n Quechua) is het hoogst bevaarbare meer ter wereld op een hoogte van 3.812 meter. Hierna was het 3 uur varen naar het eiland Amantani.

De mensen op dit eiland spreken Quechua en Spaans. Hier werden we verwelkomd door onze gastheren/vrouwen en werden we naar hun huis gebracht. Habraham nam ons mee en daar ontmoetten we zijn vrouw Ricio en hun supersnoezige dochter Guadeloupe van 18 maanden oud. Ik had haar zo mee willen nemen, maar ik heb toch de neiging kunnen onderdrukken... oh wat was ze cute! Het was een waar avontuur, want er was geen lopend water en in het toiletgebouw was geen licht. Het was dus pikkedonker 's nachts en je moest je zaklamp van je telefoon gebruiken als enige lichtbron. Back to nature!! Voor lunch kregen we heerlijke quinoasoep met groenten en verschillende aardappelsoorten met een beetje sla. Ze groeien veel gewassen zelf op het eiland (aardappels, quinoa etc.) Heel gaaf om te zien hoe de Pre-Inca terrassen eruit zien. Toen was het tijd voor een stevige wandeling naar de top van de berg. We konden kiezen of we naar de tempel van Pachamama (Mother Earth) of Pachatata (Father Earth) wilden gaan. Ik had besloten om naar Pachamama te gaan. Wat een klim was het omhoog, enorm stijl en pittig. But we did it! And the view was breathtaking... we konden een ritueel uitvoeren door een steen te pakken en 3 keer rond de tempel te lopen (tegen de klok in). De 1e keer voor gezondheid, 2e keer voor liefde en de 3e keer voor voorspoed. Daarna kon je je steen tussen de andere stenen van de Pachamama tempel leggen. De energie schijnt daar hoog te zijn, het voelde ook als een magische plek, met een fantastisch uitzicht. Foto's geven een indruk van hoe mooi het was, maar je moet het eigenlijk zelf meemaken.

Na het diner werden we omgetoverd tot Peruviaanse schonen in traditionele kleding. Speciaal voor Margaret's verjaardag had ik natuurlijk een feest georganiseerd ;-) True Peruvian style met panfluit/gitaarband en alle gasten dansten vrolijk in het rond. Wat een fantastische dag gevuld met zoveel activiteiten en indrukken. Tijd om naar bed te gaan!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Irna C. Hupje:
    6 september 2017
    hoi Michelle, wat een prachtige foto's en zo te zien ben je aan het genieten. Wat een cultuur en die mooie kleuren. Ik geniet van je reisverslagen. Take care, liefs Irna
  2. Pat:
    6 september 2017
    Geweldig weer! Buiten al dat werkenwat je doet is er gelukkig nog tijd voor bijzondere uitstapjes!
  3. June Boertee:
    6 september 2017
    Wat een magische ervaring op Mother Earth! Dat Meisje is inderdaad een snoepje! Een rieten eiland , geweldig! I loved the photos en jullie kleding! T was net als of ik even op vakantie was! Prachtige foto's. Ik vind jouw vest mooi! Of hoe noem je zo'n ding? Xo
  4. Pauline Stokvis:
    6 september 2017
    Klinkt als een bijzondere trip, prachtige foto's ook!!
  5. Lilyan:
    6 september 2017
    Hai Michelle, wat schrijf je mooi en boeiend! Het lijkt wel een sprookje. Gezien de kleurrijke foto's van de prachtige mensen die jou omgeven, zie ik dat je geniet. Wat een prachtige ervaring voor de rest van je leven! Geniet! X
  6. Maartje:
    8 september 2017
    Hee Mies! Leuk om je verhalen te lezen en zelfs een beetje mee te maken door je foto's en de leuke omschrijvingen van je avonturen! Have fun! Liefs Maartje
  7. Annemarie:
    14 september 2017
    Jeetje mies wat een leuke dingen maak je mee! Super ik geniet van je verhalen en foto's. Super lief dat je aan mijn verjaardag denkt de kaart is van de week aangekomen DANK!