Kookworkshop met Margaret

1 september 2017 - Arequipa, Peru

Tijdens onze break tussen de maand augustus en september hadden we flink wat dagen om leuke dingen te doen. Margaret, mijn Australische huisgenoot had een flyer mee naar huis genomen van een kookworkshop. Dit had mijn aandacht getrokken: altijd goed om de geheimen van de Peruviaanse keuken te leren! En dus gingen we vol goede moed meedoen aan deze workshop.

Er was een verrassing! We werden van restaurant Victoria in Calle San Francisco eerst geleid naar La Benita (het zusterrestaurant) waar we uitleg kregen over picanteria's (restaurants waar ze spicy en lokale gerechten serveren), chica morada en jora (ongefermenteerd of gefermenteerde paarse maisdrank met limoen en kaneel). Dit restaurant is gelegen in een prachtige omgeving, wat vroeger dienst deed als klooster. De muren zijn wonderschoon gedecoreerd en de afbeeldingen hebben ook allen een speciale betekenis.

Na de inleiding nam chef Renato ons mee op een tour naar de San Camilo markt. Dit is een dagelijkse versmarkt in een gigantisch grote hal. Leuk feitje is dat dit gebouw is ontworpen door mr. Eiffel (je weet wel van die toren in Parijs). Dit is een feest voor al je zintuigen! Locals komen hier om hun versproducten te halen. Groenten, fruit, vlees, kaas, en non-food artikelen... ze hebben zo ongelijk veel verschillende soorten voedsel die wij in Nederland niet hebben. Vlees ligt open en bloot en wordt niet gekoeld. De geuren komen je tegemoet. Soms goed, soms slecht. Maar wat een belevenis! Renato liet ons kennismaken met typische vruchten uit de streek en verschillende soorten aardappels.

Na dit avontuur liepen we terug naar het restaurant om vervolgens traditionele gerechten uit Arequipa te bereiden. Het zou een solterro salade worden en een chupa de camarones (rivierkreeftensoep). Het eindresultaat was heerlijk en we mochten onze zelfgemaakte lunch verorberen onder het genot van een glas chica morada. Buen provecho!

Leuke feitjes over de aardappel:

La papa ofwel de aardappel kent zijn oorsprong in Peru. Al 8.000 jaar geleden werden er aardappels gegeten in Chicla (wijk in Lima, Peru) en verbouwd door de Inca’s. De aardappel werd onder de Inca’s veel geconsumeerd, omdat ze veel zetmeel bevatten en tot op de sneeuwgrens op ongeveer 4.000 meter hoog te verbouwen zijn. Deze voedingsbron werd in 1550 voor het eerst in Europa geïntroduceerd en is inmiddels wereldwijd naast rijst het meest populaire voedsel geworden.

Het woord la papa komt uit het Quechua, de traditionele (nog steeds gesproken door 8-10 miljoen personen) taal van de inheemse bevolking: de Incataal. Het woord dat we zelf gebruiken om aardappelen te frituren, patat, is weer afgeleid van het Spaanse woord patata. Dit Spaanse woord is weer een verbastering van het Haïtiaanse woord batata.

Van de inmiddels 5.000 verschillende soorten aardappelen komen er 3.000 uit Peru! Het woord patat heeft kort samengevat een reis afgelegd van Peru naar Haïti, vervolgens naar Spanje en is inmiddels terecht gekomen in Nederland (oorspronkelijk alleen boven de rivieren). Een gewoon patatje zal nooit meer hetzelfde smaken…

1. June Boertee:
    16 december 2017
    Wat een leuk geschiedkundig verhaal over de aardappel! Bedankt !
  2. Pat:
    16 december 2017
    Wat een mooi verhaal weer! En wat gaaf alle info over de aardappel. Zo’n kookworkshop is echt iets voor jou ❤️ Liefs xxx
  3. Joke:
    17 december 2017
    Ik blijf leren!
  4. Pauline Stokvis:
    25 december 2017
    Ja echt iets voor jou Mies, leuk! Kan niet wachten om Arequipa samen met de cordies te verkennen:)
    Maar nu eerst het Hollandse kerstdiner;):)